Floortje Zwigtman - Schijnbewegingen

Floortje Zwigtman, Schijnbewegingen, adolescentenliteratuurFloortje Zwigtman – Schijnbewegingen

Je kent het wel: een leven dat je zelf nooit wilt leiden, maar waar je bijna jaloers op wordt als je erover leest. Zoals het leven in negentiende-eeuws Londen, een kleurrijke, opwindende wereld vol kunst, romantiek en decadente verschijningen. De wereld waarin Oscar Wilde met zijn ontwikkelde vrienden discussieert over literatuur en filosofie. Maar ook een wereld vol misdaad en verraad, met grote verschillen tussen sociale klassen, waarin homoseksualiteit strafbaar is en de lijn tussen liefde en hoererij flinterdun. Dat is het leven van Adrian Mayfield, de hoofdpersoon in Floortje Zwigtmans Schijnbewegingen (2005).

Decadent Londen
De zestienjarige Adrian Mayfield heeft het als verkoper in een herenmodezaak zwaar. Zijn inkomsten zijn laag en hij behoort tot de lage sociale klasse. Hij wordt ontslagen en moet op een andere manier aan zijn geld zien te komen. Op dat moment ontmoet hij kunstschilder August Trops, die wel wat in hem ziet. Adrian wordt door Trops geïntroduceerd in de wereld van het decadente Londen. Hij gaat werken als schildersmodel en komt terecht in een kunstenaarskring rondom Oscar Wilde. Adrian is geliefd bij de voornamelijk homoseksuele kunstenaars. Er blijkt van alles te ontdekken voor Adrian, over dit nieuwe Londen, maar vooral over zichzelf.

Verboden homoseksualiteit
Ook voor de lezer is het verhaal een ontdekkingstocht. Gedetailleerd wordt de Victoriaanse tijd beschreven. Ware gebeurtenissen uit het verleden spelen langs de zijlijn een rol, zoals de processen rondom Oscar Wilde en zijn verboden homoseksualiteit. Dit decor laat het verhaal zinderen en zorgt ervoor dat Adrians tocht er een vol gevaar is. Hij is alleen en kwetsbaar, bovendien is zijn zoektocht naar liefde strafbaar. Homoseksualiteit is een taboe en wordt omringd door geheimzinnigheid en chantage. Van geheimzinnigheid is bij Floortje Zwigtman gelukkig geen sprake, openhartig kaart ze het thema homoseksualiteit aan. Expliciet schrijft ze over seks tussen een zestienjarige jongen en een volwassen man. De gevoelens van eenzaamheid worden intens beschreven.

Trilogie
Schijnbewegingen is een levendig en vol boek. Je wordt meegesleurd in Adrians wereld en het is heerlijk om die te ontdekken. Vooral omdat je dat veilig vanuit je eigen kamer kunt doen. Floortje Zwigtman heeft veel onderzoek gedaan naar het Victoriaanse Londen en haar bevindingen komen in dit boek volledig tot hun recht.
Zwigtman had na Schijnbewegingen zelfs nog voldoende stof over het leven van Adrian Mayfield en Londen, om nog twee delen te vullen. Schijnbewegingen is het eerste deel van de trilogie ‘Een groene bloem’. Na Schijnbewegingen volgen Tegenspel (2007) en Spiegeljongen (2010). Daarnaast kent de trilogie en spin-off: Kersenbloed (2007) dat voornamelijk gaat over Adrians geliefde Vincent Farley.