Marcel Möring - Louteringsberg

Louteringsberg, Marcel MöringMarcel Möring – Louteringsberg

Op een heuvel in het oosten van het land bewoont de joodse Marcus Kolpa een groot landhuis. Nu zijn dochter het huis uit is en zijn moeder overleden, wordt Kolpa gedwongen zijn leven te overzien. De afgelopen twintig jaar heeft hij zich teruggetrokken op zijn berg, ‘zo noemen wij hier een heuvel.’ Nu is hij alleen en komt het besef dat hij zijn omgeving, zijn moeder, zijn verleden en zichzelf nauwelijks kent.

Louteringsberg is Marcel Mörings nieuwste roman en het tweede deel van een trilogie, waarvan Dis (2006) het eerste deel was. Dis was een verwijzing naar de stad Dis in het Inferno van Dante. De parallel met Dante gaat verder: Marcus Kolpa heeft de hel verlaten en beziet zijn leven vanaf een berg. De politieke achtergrond maakt plaats voor een meer persoonlijke. Wanneer Kolpa’s moeder overlijdt, moet Kolpa het isolement van zijn landhuis verlaten en gaat hij naar Israel, waar zijn moeder op late leeftijd is gaan wonen. Daar blijkt dat zijn moeder het nooit over hem heeft gehad, ze leefde als ‘had ze kind nog kraai’. Dit maakt vragen bij hem los die hij nooit heeft durven stellen. De zoektocht naar zijn verleden brengt chaos in het leven van Kolpa, dat bestond uit stilstand en afzondering. Pas wanneer Kolpa zijn geschiedenis in duikt, leer je de hoofdpersoon kennen. Hij heeft een zeer succesvol boek geschreven, in zijn eentje zijn dochter Rebecca opgevoed en is na één jaar huwelijk verlaten door zijn vrouw. Zijn hele leven heeft hij geleefd in angst, angst die hij probeerde te vergeten en waarvoor hij is gevlucht, maar die hem nu, ‘nu Rebecca er niet meer was, besloop met de stille vastberadenheid van het onvermijdelijke.’ Beetje bij beetje wordt duidelijk waar Kolpa’s angst vandaan komt.

De ontknoping is spannend, maar zeker niet het belangrijkste en sterkste punt van de roman. Dat is de zoektocht zelf, de vragen die Kolpa zichzelf eindelijk durft te stellen en de inzichten die die vragen opleveren. Qua vorm en stijl is Louteringsberg in vergelijking tot zijn voorganger Dis eenvoudig te noemen. Geen typografische manoeuvres of wisselingen van perspectief en stijl. Wel zijn de sterke typeringen, mooie zinnen en vlotte dialogen gebleven. Zo weet Möring met enkele zinnen treffend te beschrijven hoe weinig Kolpa van de personen in zijn omgeving weet, over zijn moeder: ‘Op de een of andere manier was ze voor mij altijd veertig, vijfenveertig gebleven,’ of zijn huishoudster: ‘Ze kwam. Ze ging. Af en toe zong ze een psalm.’

Bepaalde elementen in de roman doen wat gekunsteld aan, de toevallige maar levensveranderende ontmoetingen, enkele Hollywoodfilmachtige gebeurtenissen en de onrealistisch perfecte dochter. Maar dan spreekt Kolpa je bijna rechtstreeks aan: ‘daar trappen wij niet in, wij zijn veel te slim om ons te verliezen in een verhaal.’ Hij deelt zijn leesopvatting: ‘het wordt gelezen, dan gebeurt het en is het waar,’ en kun je je laten meevoeren met de prachtig beschreven, bizarre geschiedenis. Het laat je hopen dat na Dis en Louteringsberg het niet te lang wachten is op Mörings Paradiso.

Louteringsberg | Rascha Peper | De Bezige Bij | verkoopprijs E 19,90 | 512 pag. | ISBN 978 90 234 5904 0 |

Deze recensie werd eerder gepubliceerd in Vox-magazine.