Aidan Cambers - Dit is alles

Dit is alles, Aidan Chambers, young adult

Aidan Chambers – Dit is alles

Dit is alles (2005) van Aidan Chambers draagt de ondertitel Het hoofdkussenboek van Cordelia Kenn. Een ‘hoofdkussenboek’ is een Japans genre, bekend geworden door Het Hoofdkussenboek (Makura no Sōshi, 1002) van Sei Shonagon, een Japanse hofdame uit de tiende eeuw. Shonagons boek is een verzameling notities, gedichten, filosofische gedachten, dagboekfragmenten, observaties en verhalen. Deels is Dit is alles dat ook.

De bijzondere vorm van het hoofdkussenboek laat zien hoe een leven in elkaar zit. Het leven is niet één rechtlijnig verhaal dat hier begint en daar eindigt. Maar het is een verzameling van heel veel verhalen, die vol zitten met weetjes, gedachtes, ervaringen, herinneringen. Het leven is fragmentarisch, Dit is alles is dat ook, en juist daardoor heel compleet. Cordelia lucht haar hart en het boek beschrijft inderdaad alles.

Afsluiting van de jeugd

Met het boek probeert de negentienjarige Cordelia grip te krijgen op haar leven. Ze is zwanger en voor haar ongeboren dochter beschrijft zij de afgelopen jaren van haar leven. Dit doet ze door middel van vijf boeken, oftewel ‘kussendozen’, die samen het hoofd-kussenboek vormen. In de boeken beschrijft ze hoe ze Will kiest als de jongen met wie ze voor de eerste keer seks wil, en dat hij haar grote liefde blijkt te zijn. Ze schrijft over haar moeder die jaren geleden is overleden, over haar vader die hertrouwt, over haar vriendschap met de Japanse Izumi en over de vriendschap met haar mentor. Daarnaast noteert ze ‘feiten over borsten’, ‘dingen waarover ik ongerust ben’, ‘gekke gezegdes over ogen’, ‘waar mijn hart sneller van gaat kloppen’. Brieven, gedichten, lijstjes, gedachten en citaten:

“DINGEN WAAR IK DE PEST AAN HEB”
Bermuda’s en flodderige shorts, vooral bij dikke oude mensen. Nee: ze staan niemand. Dikkerds worden er vette varkens door en ieder ander ziet eruit als een zielige hobbezak.
Mannen met behaarde ruggen.
Baarden. Alle baarden. Te vies voor woorden.
Bezwete kleren, vooral ondergoed, als ik ben afgekoeld en me niet kan omkleden, zoals op school na actieve pauzes of verplichte uitsloverij bij gym.

Alles samen geeft een zo compleet mogelijk beeld van Cordelia en haar adolescentiejaren. Het boek is de afsluiting van die jaren, want ze wordt bijna twintig en wacht op de komst van haar dochter. Die gebeurtenissen samen markeren het einde van haar jeugd.

Geloofwaardig

De jaren die Cordelia achter de rug heeft zijn jaren van groei naar volwassenheid, en de ontwikkelingen die ze doormaakt zijn herkenbaar. Het vormen van een eigen identiteit, ontdekken van seksualiteit, worstelen met grote levensvragen, ruzie met ouders. Cordelia moet antwoorden vinden op belangrijke vragen en beslissingen. Chambers heeft voor  het boek veel research gedaan naar vrouwen van verschillende leeftijden. Hierdoor is het hem gelukt de gedachtewereld van een jonge vrouw geloofwaardig te beschrijven. Daarnaast is Cordelia een wijs, getalenteerd meisje, wat ervoor zorgt dat het boek vol zit met levenswijsheid, filosofie en poëzie. Ook aan de opbouw heeft Chambers veel aandacht besteed. De vijf kussendozen hebben allemaal een eigen stijl en opbouw. De groene kussendoos, het tweede boek, is het meest opvallende boek. Op de rechterpagina’s speelt het verhaal zich af, terwijl de linkerpagina’s vol staan met de schrijfsels, herinneringen en lijstjes van Cordelia.

Dit samen zorgt ervoor dat je het gevoel hebt dat je Cordelia echt hebt leren kennen en dat je alles van haar weet. Waardoor je na 782 bladzijdes met moeite weer afscheid neemt van de vriendin met wie je in korte tijd zo close bent geworden.